Nog niet zo lang geleden sprak ik een leidinggevende in het onderwijs. Hij vertelde mij dat hij het wel had gezien op zijn school en dat hij mogelijkheden onderzocht voor een loopbaan als interim-manager. Hij vroeg mij wat mij drijft om het intensieve werk als interim-manager te doen, wat het mij oplevert en welke meerwaarde het heeft voor de betreffende organisatie. De vorige keer heb ik verteld over ‘dienen’, vandaag laat ik zien dat ‘denken’ ook onmisbaar is voor iedere leidinggevende.
‘Dienen’ is niet: oplossen voor de ander. Hetzelfde geldt voor ‘denken’. In mijn dagelijks werk staat ‘denken’ voor analyseren van de situatie, vooruitblikken, actief luisteren, samen optrekken, doordenken van wat helpend is. Hiermee beoog ik niet om te denken voor de ander of voor het team. Het is juist een stimuleren, uitdagen, samen optrekken, prikkelen.
Als interim-manager is dit een belangrijk onderdeel van mijn werk. Het verbaast mij regelmatig hoe snel een team daarop reageert en weer ‘uit de rugleuning’ komt om actief aan de slag te gaan. Blijkbaar hebben teams vaak meer veerkracht dan ze aanvankelijk laten zien. Het is de juiste snaar weten te raken, het vragen naar de diepere of diepste drijfveren, het erkennen van hun situatie en het benoemen van hun kwaliteiten.
Denken is eigenlijk: het team op het puntje van de stoel zien te krijgen.
Is dit een houding van alleen de interim-manager? Zeker niet! Iedere leidinggevende kan hiermee actief aan de slag gaan. Lukt dat even niet, ervaar je bepaalde obstakels of valkuilen of wil je hierin ontwikkelen? Juist dan kan coaching of schaduw-management ingezet worden om zelf het roer in handen te blijven houden en tegelijk de ondersteuning (het dienen, denken en doen) te ervaren van iemand die naast je staat.
Benieuwd naar wat ‘dienen – denken – doen’ kan betekenen voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact op!