Nog niet zo lang geleden sprak ik een leidinggevende in het onderwijs. Hij vertelde mij dat hij het wel had gezien op zijn school en dat hij mogelijkheden onderzocht voor een loopbaan als interim-manager. Hij vroeg mij wat mij drijft om het intensieve werk als interim-manager te doen, wat het mij oplevert en welke meerwaarde het heeft voor de betreffende organisatie.
De naam van mijn onderneming als interim-manager is ‘Inserviente’. Het is het Italiaanse woord voor ‘begeleider’. Een begeleider heeft een dienende houding. Vanuit die intentie wil ik mijn werk doen. Regelmatig word ik gevraagd om voor een bepaalde periode een school te begeleiden vanuit een ongewenste situatie naar een wenselijke wijze van samenwerken. Door het begeleiden wil ik behulpzaam en nuttig zijn, oftewel ‘dienen’.
Een belangrijk gegeven is dat ik niet degene ben die alle problemen oplost of uit de weg ruimt voor het team en de organisatie. Juist niet. Ik begeleid het team en de organisatie in het herkennen en erkennen van de problemen die worden ervaren. Ook leer ik hen nieuwe inzichten te krijgen in hoe ze deze problemen zelf kunnen oplossen door nieuw gedrag te ontwikkelen en in te zetten. Dat beoog ik met ‘begeleiden’ en ‘dienen’.
Zeker, een team dat diep in de problemen zit kijkt reikhalzend uit naar een persoon die alle problemen uit de weg ruimt en heeft hoge verwachtingen van de interim-manager. Die eerste dagen en weken zijn heel cruciaal: zowel de interim-manager als het team hebben verwachtingen van elkaar en die moeten uitgesproken worden. Dat vraagt tact, geduld en begeleiding.
Ook hiervoor geldt: wacht als directeur of bestuurder niet totdat het fout gaat, maar zet eerder coaching of schaduwmanagement in om escalaties te voorkomen en op voorhand aan de slag te gaan met het ontwikkelen van nieuw gedrag.
Benieuwd naar wat ‘dienen – denken – doen’ kan betekenen voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact op!